تقویت کردن مهارت های کودک مبتلا به اوتیسم

اوتیسم، بیماری یا یک فرصت؟

از آنجایی که کودکان اوتیسم از نظر رفتاری با کودکان دیگر تفاوت هایی دارند، آموزش دادن به آنها کاری سخت بوده و ارتقای مهارت های کودک مبتلا به اوتیسم چالش بزرگی به حساب می‌آید. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا با روش های ارتقای مهارت کودک مبتلا به اوتیسم آشنا شوید.

 

در حالت کلی استفاده از کمک های بصری برای کودکان اوتیسم مفید است. این کمک ها می‌توانند در یادگیری مفاهیم عددی، تشخیص کلمات و برقراری ارتباط معنا‌‌دار توسط کودک مبتلا به اوتیسم، تاثیر داشته باشند. همچنین استفاده از استعداد خاص کودک، دلبستگی ها و چیزهایی که به آنها علاقه دارد نیز در ارتقای مهارت های این کودکان موثر است. برای مثال، در صورتی که کودک شما به حشرات علاقه دارد می‌توانید از آنها در برنامه های درسی یا جلسات درمانی کودک استفاده کرده و در محیط قرار دهید. می‌توانید تعداد حشرات را با اسباب بازی ها بشمارید یا این که یک ویدئو آموزشی با زیرنویس در مورد حشرات برای کودک خود پخش کنید تا روند تشخیص کلمات برای او آسان تر شود.

 

اگر کودک اختلال پردازش حسی دارد، جستجوی حشرات در فضای آزاد می‌تواند به عنوان یک ابزار انگیزشی خوب مورد استفاده قرار بگیرد. در این حالت می‌توانید کودک را به پذیرش حس های جدید نظیر سبزه، آب و ماسه تشویق کنید. نکته لازم به ذکر این است که باید به نیاز ها و علایق خاص کودک مبتلا به اوتیسم توجه نشان دهید و از آنها برای جذاب تر شدن کمک های بصری برای این کودکان استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای ارتقای مهارت های کودک مبتلا به اوتیسم خود، از متخصصان تربیتی کمک بگیرید. 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : همه چیز درباره اوتیسم.

شیوه های آموزش و ارتقای مهارت های کودکان مبتلا به اوتیسم

در زمان آموزش و درمان کودکان مبتلا به اوتیسم، نیاز ها و احساسات آنها اهمیت زیادی دارد. هر کودک مبتلا به اوتیسم، نیازها و تمایلات حسی متفاوتی را از خود نشان می‌دهدو به همین جهت است که لازم است تا محیط با نیاز های آنها مطابق باشد. بیشتر کودکانی که به اختلال اوتیسم مبتلا هستند، از تکان خوردن و دست های خود برای یادگیری بهتر استفاده می‌کنند در حالی که برخی از آنها برای یادگیری و تمرکز، به یک محیط نسبتا تاریک و ساکت نیاز دارند. به همین دلیل مهم است که نیاز های حسی کودک را بررسی کرده و محیط را برای یادگیری او مساعد کنید. 

لاغری مغزی در کودکان چیست؟ با مطالعه این بلاگ به بهبود سلامت روانی کودک خود کمک کنید.

 

یکی از رفتار هایی که اکثر کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم از خود بروز می‌دهند، مرتبط کردن یک رفتار خاص به یک محل خاص است. برای مثال کودک در خانه از قاشق و چنگال استفاده می‌کند ولی در بیرون از منزل این کار را انجام نمی‌دهد. در این مورد و موارد مشابه آن، می‌توانید با استفاده از تشویق، کودک را به سمت رفتار درست ترغیب کنید و پس از این که رفتار درست را از خود نشان داد، به او جایزه دهید. لازم به ذکر است که در صورتی که کودک رفتار درست را انجام نداد یا پاسخ نادرست داد، از تنبیه استفاده نکنید و تنها با استفاده از تکنیک های رفتار درمانی، پاسخ و رفتار غلط او را نادیده بگیرید. 

تاثیر کتاب بر زندگی کودک چگونه است؟ این بلاگ مهم را از دست ندهید.

تمرین های مناسب کودکان مبتلا به اوتیسم برای ارتقای مهارت های آنها

تشویق به تجسم ذهنی: کودک خود را تشویق کنید تا هر چیزی که می‌خواند یا می‌شنود را در ذهن خود تصویر سازی کند. به این صورت با گذر زمان و تقویت شدن قدرت تجسم و تصور فرزندتان، می‌توانید از او درخواست کنید تا به جای نقاشی کشیدن، تصویر ذهنی خود را برای شما شرح دهد.

 

درس دادن به شما: از کودک خود بخواهید که به شما مهارت ها یا فرآیند هایی را که در حال یادگیری آنهاست، توضیح دهد. به این صورت او بیشتر می‌تواند با اطلاعات خودش کار کند. 

 

گوش کردن و تکرار کردن: یکی از راه های ساده برای فعال کردن حافظه کودک اوتیسمی، این است که از او بخواهید به شما گوش کند و سپس هرچه که شما گفتید را تکرار کند یا به زبان خودش توضیح دهد. این فعالیت، توجه کودکان اوتیسمی را به مطالب درسی جلب کرده و حافظه فعال آنها را درگیر می‌کند. 

 

سخن پایانی

در این مطلب، درمورد آموزش و ارتقای مهارت های کودکان اوتیسمی توضیحاتی دادیم. با انجام راهکار های گفته شده و ایجاد فضای مناسب برای یادگیری کودک خود، می‌توانید مهارت تجسم و تفکر او را تقویت کنید. برای انگیزه بخشی بیشتر به کودکتان، خودتان هم در این فعالیت ها شرکت کنید. در نظر داشته باشید که هرچه با کودک خود بیشتر تمرین کنید، به همان اندازه می‌توانید مهارت های کودک خود را افزایش دهید.

در انتهای این مطلب توصیه میکنیم بلاگ "تاثیر بازی بر رشد کودک" را حتما مطالعه فرمایید.

 

مطلب های تصادفی